A hatékony tanulás akadályai
A cikkemben 3 tanulási akadályt fogok ismertetni, amely alapvetően nem az intellektuális képességek gyengeségét részletezi. Hanem, azt majd az írásból meg is tudod. 😊 Segítek, hogy tudatos légy, hogy felismerj bizonyos tényezőket a gyermeked támogatásának érdekében. Na, de alapvetően a tanulás örömszerző forrás, és ez miért is változik meg?
A tanulás egy velünk született ösztön, tudni szeretném, el akarom érni, meg szeretném szerezni azt a tudást. Mégis, akkor miért van az, hogy a tanulók nagy százaléka inkább kínnak éli meg? Ha a gyermekek nem akarnak tanulni, akkor annak valószínűleg valami oka van. Mi is lehet ez? A motiváció hiánya? Vagy az optimális tanulási feltételeket biztosításának elmaradása?
- Tanulási akadály – tömeghiány
Tömeghiány = megismerés tárgya. Tehát a tömeghiány az, ha nincs előzetes ismeret, tapasztalat az adott témával kapcsolatban. Ennek bizony jól látható jelei vannak:
- Összenyomottság: lógó fej, előreeső vállak, behúzott nyak.
- Unalom, ásítozás, elkalandozó tekintet.
- Fáradtság: nehéznek érzi magát.
- Ingerültség: csapkodás, hiszti.
Megoldást jelenthet (pedagógiai nyelven) a szemléletesség elve: az előzetes ismeretek feltérképesése után a több érzékszerven keresztül történő tapasztalatszerzés megteremtése.
2. Tanulási akadály – túl meredek, gyors emelkedő a tanulásban
Itt arról beszélünk, amikor túl nagy az ugrás a tudás előző szintjéhez képest. Amikor a gyermek nem tudja nyomon követni a haladás mértékét. A jelei:
- Kóválygó érzés: „szédül e feje”.
- Zavarodottság: ide-oda forgolódik, lapozgat, kapkod.
Megoldás a fokozatosság elve: csak és kizárólag akkor szabad tovább lépni, ha megbizonyosodtunk arról, hogy a gyermek biztosan elsajátította a kívánt ismereteket.
3. Tanulási akadály – meg nem értett szó
A szó ismeretének a hiánya, és a ráépített fogalmak bizonytalanságot kölcsönözhetnek a gyermeknek. Ez eredményezheti az úgynevezett hólabda effektust, ami az egyre növekvő ismerethiányt jelenti és ennek következményeként végül elzárja a tovább haladás lehetőségét a gyermek. A meg nem értett szó jelei:
- Elkalandozó figyelem: ürességérzés, nem emlékszik.
- Ideges hisztéria: csapkodás, a tanulás abbahagyása.
Előfordulhat: taníthatatlan gyermek, aki még a környezetét is rombolhatja.
Ha gyakran ilyen és hasonló eseteket tapasztalsz, akkor első körben érdemes átgondolnod az okokat és egyeztetni a tanítóval, tanárral egy optimális megoldás érdekében. (Hiszen ezekben az esetekben nem a gyermek intellektusának nehezítettségéről beszélünk.)
A tanulmányok szerint az esetek 65-70 százalékában az idegrendszer alulszervezettsége okozza a tanulási nehézségeket. (Nem a fent nevezett okok.) Ezért az USA-ban élő és dolgozó Carl Hanry Delacato és csoportja kidolgozott egy mozgásterápiát, amivel a hátrányok ledolgozhatóak és csökkenthetőek. Ennek példájára Kulcsár Mihályné Pannika néni kialakított egy rávezető és gyakorlatias mozgássort, amibe új területeket is beillesztett. Ez a komplex mozgásterápia, aminek a segítségével a tanulási teljesítmény növekedést lehet elérni napi kb. 20 percnyi időráfordítással. A szolgáltatásim közül ezt is megtalálod, hogy a tanulási akadályok legyőzhetők legyenek. Na, de ezekről is majd később mesélek.
Legyen a tanulás öröm és élvezet!
Szeretettel!
Felhsznált irodalom: Kulcsár Mihályné, A tanulás öröm is lehet