Hogyan segítsd gyermekedet a digitális térben? – MÉDIAHATÁS

Néha komoly kihívást jelent támogatni a gyermekeket, ha a digitális világról esik szó. Ebben a cikkben tanácsok, útmutatások olvashatók annak értékében, hogy te, mint tudatos szülő hogyan és miképpen könnyítheted meg gyermekednek a médiában való eligazodást.

Hogyan segítsd gyermekedet a digitális térben? – MÉDIAHATÁS Hogyan segítsd gyermekedet a digitális térben? – MÉDIAHATÁS

Médiahatás a gyermekekre nézve

A ma gyermekei teljesen másképp reagálnak és viszonyulnak az újgenerációs, digitális eszközökhöz, mint mondjuk a felnőttek. Ők már beleszoktak ebbe a környezetbe, ami teljesen természetes és így van rendben. Viszont támogatnunk és segítenünk kell a fiatalabb generációkat, hogy megértsék az online világ hatásait és annak ésszerű alkalmazásit.  

Ne riadjunk meg ettől a különbségtől, inkább mutassunk példát, mondjuk abban, hogy átadjuk az igazán fontos értékeket, amiket jónak tekintünk.

Az ÉN ugyanaz a NETEN is

A közösségi oldalakon egy online személyiség bőrébe bújnak a gyerekek, ami más viselkedést hozhat magával, mint a való életben. Ilyenkor előfordulhat, hogy érettelenebbek, meggondoltalanabbak a gyerekek.

BESZÉLGESS gyermekeddel, tudatosítsd, hogy az interneten akár máshogy is viselkedhetnek az emberek, mint a való életben. Valamint, a weben folytatott tevékenységért is vállalni kell a felelősséget. 

CELEB-mánia

A sztárkultusz is jelentősen megváltozott. Amíg, mi az értékek alapján találtunk valakit híresnek, addig ma a média által felkapott személyek váltak példaképpé. Ennek árnyoldala van, hiszen a szerepeltetés jellemzően rövid távú, amit a celebeknek nehéz feldolgozniuk, torz, hamis képet kapnak vissza magukról és adhatnak másoknak.  

ISMERJD MEG gyermeked celeb érdeklődését, mert bizony hatással vannak rájuk.

Példamutatás és támogatás egyensúlya 

Az életünk telis tele vannak mindenfelé reklámokkal, a tévében, a buszon, az okostelefonon felugró bannereken, az újságban, a rádióban és még számos helyen. Tanítsd meg a gyermekednek hogyan kezelje a reklámokat. Mondom is, hogy hogyan:

A 6-9 évesekre jellemző, hogy nem tudják megkülönböztetni a valóságot a fikciótól, így könnyen befolyásolhatok és célpontok lehetnek a kereskedőknek.

Ugyanez igaz a mesékre is, ezért BESZÉLJÉTEK MEG, hogy mit láttak és mit is halottak valójában? TUDATOSÍTSD a reklámok hatásit és hogy a mesék kitalált világban játszódnak.

A 9-10 évesek már önálló véleményformálásra is képesek, BESZÉLGESSETEK a reklám céljáról, üzenetéről, gyártásáról.

A 12 évesek elkezdik felismerni a burkolt reklámokat és a termék elhelyezéseket. De az előtte lévő korosztály különösen ki van téve a veszélynek.

ÖNÉRTÉKELÉS

A gyermekek önértékelésében, az egészséges testképének kialakulásában fontos szerepet játszik a szülő. Majd a hasonló korú társak, a felnőttek, és a médiahatása.

A 4-6 éveseket még nem érdekli különösebben a testsúlya, inkább a ruhára és a hajra koncentrálnak.

A 6 éves kor felettieket egyre jobban foglalkoztatja a súlya, a testrészei, ekkorra kialakul a testképük, ami hatással lehet a serdülő és felnőttkorra is.

A rajzfilmek, magazinok, tévéműsorok, játékok, jellemzően a lányokat vékonynak és vonzónak, a fiúkat erősnek és izmosnak mutatják be. A fiúknál inkább azon van a hangsúly, hogy mit, hogyan cseleksznek, a lányoknál a külső adottságon van hangsúly. Tehát, a fiúknál az érték az ügyesség, a lányoknál a szépség, így jobban ki vannak téve a hamis testkép miatt fellépő problémáknak.

A kamaszokat két ellentétesség jellemzi:

  • meg akarják határozni magukat, különlegesek akarnak lenni, hírnévre vágynak, mint a tévében a kedvencük
  • de mégsem szeretnének kilógni a sorból, a kortársak elfogadására vágynak

A testük megváltozik ebben az időszakban és közben bizonytalanok, így könnyen a hamis ideálok nyomán ítélik meg a saját megjelenésüket.

A 13-16 éveseknél kialakul az a testkép, amivel felnőttkorban is azonosulnak.

Forrás: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság: Értsen a gyerek nyelvén! Gyerekek a digitális térben – Útmutatás felnőtteknek


Köszönöm, hogy elolvastad.
Ha tetszett, kérlek oszd meg másokkal is:

Beszéljük meg! Nektek miben segíthetek?

Kérj tőlem ingyenes konzultációt, ami egyáltalán nem jár kötelezettséggel.  😊

Ha egyszerűen csak kérdéseid vannak? Bizonytalan vagy, hogy valóban ez a nektek való? Keress bizalommal, írj nekem és visszahívlak, hogy minden kérdésedre választ kapj a döntésedhez.