Vajon szüksége van gyermekemnek iskola-előkészítőre?
Bemutatom, hogy mennyi mindent szükséges tudnia gyermekednek mire iskolába megy. Belemegyünk az iskolaérettség kritériumaiba, és egy kicsit a te szerepedbe, mint tudatos szülő. 😊
Oké, az elején tisztázzuk, hogy a gyerek életében te vagy a legfontosabb. Igen, te a szülő! Az, aki nap, mint nap önmagad adod neki szeretetben, és közben szinte észrevétlenül (lehet tudatosan is) példát mutatsz és tanítod a gyermekedet. Tanítod az életre! És tanítod, felkészíted a létezés különböző színtereire, hogy sikeres élete lehessen. Ezért például még matekoztok is, együtt számoltok, megnézitek, hogy az a porhát tele van, üres, milyen magas az a fa, kisebb vagy nagyobb vagy hosszabb az a füzet. Esetleg az ismereteit bővíted, járkáltok mindenfelé, elmeséled a közeledési szabályokat, és még ezernyi dolgot meríthet tőled.
Aztán ott van az óvoda, ahol szintén rengeteg élményt, tapasztalatot szerez gyermeked. Kiemelten a mozgásban, a kreatív tevékenységekben, sokat énekelnek, mondókáznak, verset tanulnak, mesélnek, és számos színes élménnyel gazdagodnak.
Na, de itt a fő kérdés, hogy ezek mellett egy 6 éves gyermeknek valóban szüksége van az iskola felkészítőre, hangolóra? Nézzük csak. Az iskola hatalmas változás a gyermeked életében, egy mérföldkő, amely meghatározza az életét. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen alapokkal kezdi meg a sulis helyzeteket. Félénken, bizonytalanul, szorongással, vagy magabiztosan, határozottan, akinek már erős, pozitív tapasztalatai vannak az iskolai közegről.
Tudom, hogy te, aki most ezeket a sorokat olvasod tudatos szülő vagy, akiben ezernyi kérdés merült fel az iskolakezdéssel kapcsolatban. Melyik iskolát, tanítót válasszam? Biztos elég felkészült a gyermekem? Még sorolhatnám tovább…
Rendben, akkor beszéljünk arról, hogy mik is az iskolaérettség kritériumai:
Az iskolaérettség kevésbé a képességek meglétét jelenti, hanem inkább egy adott kor, társadalom elvárásait jelzi a gyerek felé (Hajduska, 2008). A figyelmi szabályozás, stratégiahasználat, tanulói szerephez való alkalmazkodás, önszabályozás képessége szükséges feltétele a hatékony tanulásnak (Séra és Bernáth, 2004). Az iskolaérettség feltételeit három fő csoportra bonthatjuk (Hajduska, 2008; Horváth, 2004; V. Binét, 1997):
Testi/biológiai/mozgásbeli feltételek:
- Kb. 120 – 130 cm magasság,
- 20 – 22 kg testsúly az átlagos,
- elég jó egészségi, fizikai állapotban van-e ahhoz, hogy elviselje az iskola terheit,
- az érettség jele az első alakváltozás, a fogváltás megindulása,
- iskolához szükséges a dominancia, jobb – és balkezesség kialakulása,
- nagymozgások koordináltak legyenek, összerendezetlenségük az idegrendszer éretlenségét jelezhetik, ami a későbbi tanulási zavart jelezheti előre,
- idegrendszeri zavarra utalhat az egyensúlyérzék bizonytalansága is,
- az írástanuláshoz fontos a finommozgás megfelelő szintű fejlettsége, a vállak, csukló, ujjak mozgékonysága és a végtagok egymástól független mozgatása (ha a többi végtagja is követi az írást, hamar elfárad).
Szükséges képességek:
- a térben való tájékozódás, térirányok ismerete lényeges az olvasáshoz és íráshoz,
- szintén az olvasás- és írástanulás alapját képezi az alak, forma, nagyság felismerése,
- a figura-háttér megkülönböztetés szükséges ahhoz, hogy a gyerek kiszűrje a lényeges információt, de lényeges az azonosságok és különbségek felismerése is,
- a hallott szavakat fel tudja bontani hangokra, érzékelje a hang hosszúságát,
- megfelelő fogalmi és problémamegoldó gondolkodás, az emlékezet és figyelem szintén nélkülözhetetlen a tanuláshoz,
- a tanulás eredményességének a jó beszédkészség is feltétele.
Pszichológiai feltételek:
- a gyerek képes-e a szabálykövető viselkedésre,
- kialakult-e már a szabálytudata,
- tudjon alkalmazkodni,
- közösségben oktatható legyen,
- alakuljon ki a teljesítmény igénye,
- legyen jó kudarc és monotóniatűrő képessége.
Ez egy igen összetett folyamat, és az ezek összehangolt megléte nélkül bizony kialakulhat a tanulási zavar. Ennek a megelőzése rendkívül fontos a gyermek győztes iskolai életéhez.
Ezeken kívül még kiemelkedő vagy ezzel együtt fontos a részegességekre való fokozott figyelem. Az, amit az iskolákban már igényelhetnek:
- általános tájékozottság,
- ismeretek rendszerezése,
- matematika – mennyiségfogalom kialakítása, műveletvégzés,
- memória, gondolkodás fejlettsége,
- tanulásmódszertan,
- íráskészség fejlettsége,
- olvasás motiváció ,
- kifejezőkészség,
- szövegértés, feldolgozás.
Ne feledd, te vagy a példa, aki tanítod. A tudatos szülő, aki, ha kell megelőzi a problémák kialakulását.
Szeretettel nektek!